Help From Fadzli|Blog


Wednesday, October 9, 2013

[Diari]: Problem Part of Gen2 #3 and Tips Penjagaan Gen2

Assalammualaikum...

Hari Sabtu yang lepas aku baru dapat betolkan kereta aku...
Punca kereta ni merajok adalah sebab hon kete aku tetibe jer bunyi.. sepanjang jalan la die dok bunyi sesaje.. Nek segan aku dekat seluruh warge ipoh.. hahahah

Aku terus cari mane2 kedai or bengkel2 kete yang boleh membantu aku.. aku kurang mahir pasal kete2 ni.. baru nak belajar la katekan...

So dapat la tutp smntare bunyi hon tu.. tapi setelah 4 hari aku tak start kete.. tetibe bile aku nak bukak pintu kete gune alarm tak boleh... bukak manual pun x boleh... n then aku tgk kat meter tak de pon lampu alarm tu menyala... so aku expect battery kete sudah out.. tapi betry tu still baru lahi.. akue baru belli dalm bulan 8...

Setelah runsing.. aku pun kene gak cari org yg boleh bukak pintu kete aku ni.. so aku try yg dekat silibin ni... bile tanye harge RM100 kalau boleh bukak... hambekkkk kau!!!! mcm tu sekali harge die kenekan kat aku...aku pun cube la kol tmpt len... tapi jauh skit la.. kat jelapang... bile kol die sruh kol no yg die bagi.. sebab die kate org tu lbh expert.. aku pun kol la.. rpenyer no yg aku kol tu adelah org yg sama,,, hadoooo!!!!!

 Redha je la dgn RM100 tu... die dtg trus.. lps tu die bwk brg die.. mcm pisau roti tp panjang n then ade gerigi besar kat hujung tu... tak samapi 2 minit die dah boleh bukak.. so dapat la RM100 kat die,,,  =(

Aku pun pergi la panggil org batery utk cek betry kete aku ni... die dtg n cek ok sume.. lps tu die bgtaw ni mesti ade current dah leaking ni.. aku pun cpt2 la p bengkel die.. n then aku ade sembg dalam group gen2 club ni.. ade member2 yg senasib dgn aku bgtaw aku.. rpenyer mmg betoi setelah di cek... so tukr la baru. ori katenyer "Clock Spring" tu.. harge die RM250 +RM30 upah.. total 280... ok la... aku pun sruh die tukar... aku tgk yg lame punye atrikh die tukar.. Jul/2010 sampai Oct/2013.. so ade dalam 3 tahun rupenyer clock spring boleh bertahan.. lepas ni bejage2 la.. takut jadi lg kite tak taw la.. dah setle sumenyer baru la lege.. RM380 setlle utk myManje... So aku dapat harge ni yg paling murah la.. sape2 yg ade cadangan kat mane lagi murah kat area ipoh ni boleh la dikongsikan yer... lagi2 org yg boleh buat service unlock pintu kete ni...

Tengok la clock spring mcm mane rupenyer...


Sekarang time mandikan myManje.... lepas ni jangan nak manje sgt.... tggu la bonus ek... hehehe

Satu lagi nak share ni untuk buat semua owner gen2 yg kadang2 sakit hati sbb mcm2 masalah kat kete kite ni... tapi betol juge kate bro ni.. so kite kene belajar dari die... jom bace same2...



"salam member semua
just untuk perkongsian pengalaman bersama
kalau tengok komen diatas mcm terlampau banyak masalah kereta ni
saya tumpang bersedihlah pada owner2 tersebut.
saya pun guna gen2 tahun 2005,full loan ikat dengan bank 9 tahun. so dalam 2014 akan kereta ni jadi hak milik sebenar saya.Kereta ni adalah kereta pertama saya yang di bayar dari hasil titik peluh saya sendiri juga.Tapi sekarang saya dah settlekan bayaran kereta ni awal setahun dari jadual asal kerana saya buat pembayaran yang lebih sedikit.
selama lapan tahun ni saya guna gen2 ni memang ada masalah tapi masalah yang kecil sahaja.mane ade kereta yang tidak ada masalah kan.Sepanjang saya gune gen2 ni banyak pelajaran yang dah saya pelajari sejak dari mula saya beli sampailah sekarang tentang penjagaan,servis dan pemanduan.maklumlah kereta pertama.
orang bijak pandai kata nak pakai kereta bukan sahaja tahu memandu kereta tapi kene la tahu juga mcm mane sistem sesuatu kenderaan itu berfungsi dan penjagaan yang terbaik buat kereta tu, barula dapat dikatakan pemandu yang bijak dan berteknikal.
perkara yang saya dapat belajar dari kereta ni ialah gen2 ni dia dioperasikan drive by wire dimana trothle bodynye menggunakan sensor dan tidak menggunakan kabel sebagaimana yang digunakan kebanyakkan kereta jepun.jadi sebab tulah dirasakan pickupnye kurang pada awal pergeraakan tapi sangat responsive apabila sampai pada tahapnya.
kedua servis pada waktunye
kalau guna minyak semi 10000km tapi biasnya tukar dalam 7000 fully 15000 tapi tukar time 10000,sbb kira sekali perjalanan dan juga tempoh berapa lame enjin kereta bergerak dalam waktu traffic jam.Minyak x boleh tukar jenis,kalau guna semi teruskan guna semi tak boleh kejap-kejap semi kejap fully sentetik alamatnye enjing akan mengeluarkan mcm-mcm bunyi.Brand minyak itam kalau boleh kekalkan penggunaan jenama yang sama,kalau nak tuka brand minyak itam kene buat flushing sebb setiap brand minyak itam berbeza ramuannya.kalau boleh gunekan oil treatmen sebab minyak itam hanya melancarkan pergerakkan enjin tetapi kurang perlindungan terhadap contact antara besi dengan besi dalam enjin.jadi dengan penggunaan oil treatment boleh melancarkan dan memberi perlindungan terhadap contact antara besi dengan besi terutamanye pada bahagian piston.hasil alhamdulillah enjin kereta akan mengeluarkan bunyi yang agak senyap kadang tidak kedengaran enjin sedang beroperasi.jangan guna minyak mineral.
power window, power window dah tukar belah belakang dua2 sekali.sebab pertama sekali yang dapat dikenal pasti ialah tingkap kat belakang tu tak penah di naik turunkan so cermin tu akan melekat pada bahagian getah cermin tingkap.
so penyelesaiannye beli dah tukar set power window( beli kat kedai spare part murah je dalam RM40 je campur upah RM50) sapukan power window treament pada bahagian getah tu untuk mengelakkan dari terjadi balik benda yang same dan setiap hari naik turunkan setiap cermin supaya gris yang ade pada kabel cermin sentiasa dalam keadaan yang baik.Dan kalau nak turunkan cermin jangan turunkan sampai habis separuh dah cukup.
clock spring dah tukar sebab dah tau dalam mase 5 atau 6 tahun perlu diganti.kalau beli kat kedai spare part dalam 350-400 yang ori campur upah dalam RM450.
Tensioner kalau nak elakkan dari cepat berbunyi jangan on dan setkan air cond
pada suhu yang paling rendah iaitu suhu yang paling sejuk,air cond gen2 ni kalau kekeri sejuk dan kekanan panas.seelok-eloknye setkan ditengah2 atau kekanan sedikit dari indikator 25 darjah celcius,sbbnye nak kurangkan tekanan antara enjin dgn kompresor insya allah tensioner akan ok.Kalau tensioner berbunyi tukar sahaja yang baru kalau kedai spare part yang 0ri dalam RM200 lebih,OEM RM190 lebih kurang dan jangan beli yang murah( orang kata yang local la gitu) kalau rase yang ori mahal beli la yang OEM boleh jimat sikit.
aircon kene servis setahun sekali iaitu top up gas dan major setiap 2 atau 3 tahun iaitu dengan membuka dashbord.kalau major dalam RM240 ke 300.pastikan kalau servis major pomen gunekan sanden.sbb sanden adalah yang terbaik berbanding denso untuk proton.kalau x penah buat major servis takut2 cooling coil bocor.Cooling coil sanden dalam RM300 ++.So kalau nak selamat buat servis air cond berkala.Kalau cooling coil bocor enjin akan jadi sedikit berat dan minyak akan kuat.bila dah servis enjin akan jadi ringan minyak jadi jimat.
lagi satu jangan selalu main termostast aircond,kalau lalu belakang lori bau asap akan masuk ke dalam kabin sebb pada bahagian air blower terdapat satu ruang yang menyedut angin luar masuk ke dalam kabin.cara untuk atasinya dengan tutup ruangan tu dengan span yang agak tebal.
paddle pintu patah sbb cara membuka pintu yang salah,kita biasanye kalau pintu terus je sentap paddle tu.cube tengok mcm mane budak2 bukak pintu main sentap kuat2kan tu yang menyebabkan boleh patah.cara yang betul ibu jari diletakkan pada bahagian paling kiri kemudia 4 jari just tarik pelan2.barulah selamat paddle pintu tu dan secara x lansung xdela kesan calar pada bahagian paddle pintu tu.
Timing belt 80000km.kalau nak tuka timeng belt tuka sekali dengan water pump.water pump ni kalau rosak akan mengeluarkan bunyi seakan enjin diesel.
kalau kat spare part timing belt set,enjin belt,water pump x dela mahal sangat so kalau di campurkan dengan upah pasang x sampai RM700.
tukar air radiator setiap 40000km dan semasa tukar timing belt buat flushing dan gunakan cooland proton atau petronas tapi coolant proton lebih sesuai,ade member gune brand lain termasuk yang brand jepun nasib x baik terkene yang tiruan.guna air RO untuk radiator.
tukar spark plug setiap 40000km,resetting enjing setiap 40000km (optional)
tukar minyak gear guna yang proton setiap 40000km bersama gear treatment.
setiap 3 bulan sekali masukkan injektion cleaner dalam minyak petrol.
absober,absober link,lower arm,bush,tie rod end dan steering rack tu semua kene perhatikan,kalau selalu lenjan atas jalan yang teruk benda-benda ini akan cepat kong so kalau lalu jalan yang x elok bawak la dengan cara yang berhemah supaya mengelakkan dari benda ni cepat rosak,streeing rack kalau dah rosak yang ori sahaja dah nak dekat RM800,kalau yang recond murah je RM350-400 dah dapat,tapi tau-taula kalau pakai yang recond ikut nasib.
minyak brek kalau dah nampak kehitam-kehitaman tu tuka sajelah minyk brek tu.minyak power steering direkomenkan setiap 20000km perlu tukar.
kalau parking dilereng bukit,tarik hand brake tiba2 kereta masih lagi menundur walaupun hand brake dah di tarik sampai habis maknanye kene tuka kabel hand brake.
bateri 2 tahun saje tuka je yang baru.10000km buat rotation tayar,elignment balancing dan all wheel elignment baru sedap bawak kete.
so selama 8 tahun gune gen2 ni alhamdulillah x banyak maslah,yang pasti setiap bulan masukkan budget untuk servis kete kalau apa-ape hal xdela pening kepala.biasala nak pakai kete mesti juga mampu nak servis kereta kan.
sekarang dah masuk lapan tahun ni dah dapat detact oil seal gear box dah leaking.tanye workshop tadi dalam RM400 sebab upah turunkan gear box tu yang mahal sikit.
so far saya sangat puas hati dengan kereta ni.handling sedap,enjin senyap minyak xdela banyak sangat ok ok saje kalau balik temerloh ke bangi dengan maintain speed 90km/h kalau full tank tu baru sampai takuk pertama dah sampai bangi.ingat tujelah perkongsian yang boleh di kongsikan bersama….kalau ade yang terkurang tu minta ampun dan maaf."- Dari Hamba Allah


7 Comments Here:

Anonymous said...

assalamualaikum.. nak tanya boleh tak masuk kn sya dalam group2 gen2??
013-3614672(fikri)

Pn Seha said...

Saya pun pengguna gen2. Saya amik yg second tp alhamdulillah.. Tak banyak masalah besar2.. Masalah manja2 gitu... Cuma dekat aircond last time saya pegi kedai, diorang buka dashboard suma, last2 pomen pasangkan filter. Sebab dia cakap gen 2 ni xde filter ni...jadi aircond slow skit tukar filter jea.. Handling, speed memang sedapla gen2... Dan pengalaman saya long drive, dari subang ke alor setar... Kira nya, speed 130-150 tiga level saya dah sampai penang, pastu saya refuel, satu level dah sampai alor setar... Tu pun, jem sekejap area bukit mertajam..jem dalam 40minit gak la...

Robbenplus.com said...

Ermmm....bagus pandangan sdr admin...saya spt sdr juga pemilik gen2 first model 05/06..jadi setiap pmilik harus peka keadaan "fizikal dan mental" gen2 ni..gen2 ni yg sebenarya ank manja skit..

Anonymous said...

Saya nak tanya beberapa perkara
1. lately gen2 saya consume minyak agak kuat. Kenapa ya?
2. Selepas servis aircond, kereta saya bergegar agak kuat.. ada kena mengena ke?
3. bila buat u turn, ada bunyi kiok kiok kat bawah.. bunyi apa tu?
4. beberapa hari ni jugak, kereta bunyi agak kasar dan kuat... sebelum ni agak senyap...
5. bila start, agak susah... tersedak, terbatuk sebelum hidup... pun baru berlaku lately...

Unknown said...

Gen 2 saya masalah pedal minyak...tapi saya dah tukar masih juga dia punya padel minyak bila sensor keluar terus kosong pedal minyak bila keteta start baru

Shamsul kamal said...

Perkongsian yang baik....sebenarnya apa jenama kereta pun akan bermasalah jika kita tidak peka... kereta Mahal macam Ferrari pun ada masalah jadi penjagaan yg penting

Anonymous said...

Tak tahu la orang lain,saya dah pakai 15tahun persona enjin masih baik tiada masalah besar,apa yang penting jaga minyak hitam,radiator,sunspacion tukar semua setiap kali dah nampak masalah copom kete sedap macam baru,apa yang penting ambil tahu serba sedikit pasal kereta,jangan la pakai minyak hitam 1tahun baru nak tukar🤣🤣🤣🤣🤣

Post a Comment

Wahai Kawanku Klik Kat Sini Untuk Comment!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

My photo
Assalammualaikmum.... Perkongsian yang patut dikongsi bersama.... =)